Pokolenie Z, czyli osoby urodzone po 1995 roku, to dość specyficzna grupa, która stanowi ogromne wyzwanie dla pracodawców. Z jednej strony są to kandydaci wysoko wykształceni i biegle poruszający się w świecie nowych technologii, a z drugiej strony mają ogromne oczekiwania finansowe i trudno zatrzymać ich w jednej pracy na dłuższy czas. Sprawdź, czym jeszcze wyróżnia się pokolenie Z i jakich zawodów poszukuje najczęściej.

pokolenie Z – co to takiego? Jakie cechy mają jego przedstawiciele?

Kiedy pracodawca umawia się na spotkanie z kandydatem urodzonym w latach 1995–2010, zazwyczaj ogarniają go obawy. Przedstawiciele tego pokolenia – zwanego także Gen Z, iGen – to następcy millenialsów, którzy bardzo cenią swój indywidualizm, chętnie wyrażają swoją tożsamość i są bardzo asertywni. Do tego mają świadomość własnej wartości na rynku pracy i – mimo niezbyt rozbudowanego CV – wysokie wymagania finansowe. To najczęściej bardzo utalentowani kandydaci, jednak rozmowa rekrutacyjna z ich udziałem nie należy do najłatwiejszych. Ubierają się zgodnie z własnym gustem – rzadziej z zasadami savoir-vivre’u – i nie rozstają się z nowymi technologiami, do których mają dostęp od dziecka.

Sprawiają wrażenie sfrustrowanych, ponieważ są świetnie wykształceni, ale mają często gorsze perspektywy finansowe niż ich rodzice. Zmagają się z brakiem stabilności wywołanym przez kryzysy gospodarcze ostatnich lat i dlatego bywają do bólu pragmatyczni. Częściej niż poprzednie pokolenia cierpią na problemy natury emocjonalnej. 

Jeśli pracodawca zdecyduje się na współpracę z przedstawicielami pokolenia Z, musi liczyć się z tym, że zarządzanie zespołem stanie się wyzwaniem.

jak pracuje pokolenie Z?

Przedstawiciele pokolenia Z to przeważnie wysoko wykwalifikowani i świadomi swoich praw pracownicy. Dobrze czują się w firmach, które zapewniają im rozwój i możliwość udziału w ciekawych projektach. Gdy zaczynają się nudzić lub poczują pierwsze symptomy wypalenia zawodowego, bez wahania składają wypowiedzenie. Jeśli oferta konkurencji okaże się dla nich bardziej satysfakcjonująca, korzystają z niej. Trudno utrzymać ich w jednej firmie, jeśli nie istnieje w niej jasno wytyczona – a przy tym ciekawa i pełna wyzwań – ścieżka kariery. Osoby zarządzające firmą powinny uwzględnić to przy analizie zasobów ludzkich.

Młodzi pracownicy są też bardziej asertywni, a lojalność wobec pracodawcy nie należy do ich priorytetów. Nie będą powstrzymywali się przed braniem urlopów na żądanie, jeśli uznają to za konieczne, dlatego ich przełożeni powinni opracować sposoby na nieplanowaną nieobecność w pracy.

jakie zawody preferuje pokolenie Z?

Pokolenie Z najchętniej pracuje w modelu hybrydowym, który stanowi wygodne połączenie pracy stacjonarnej i zdalnej. Gen Z najlepiej czują się w zawodach związanych z nowoczesnymi technologiami – zostają programistami, pracują w marketingu i chętnie działają w social mediach. Nie oznacza to jednak, że ograniczają się tylko do takich wyborów. Mogą być też lekarzami, nauczycielami czy pracownikami finansowymi, jeśli tylko wybrany zawód przynosi im oczekiwaną satysfakcję oraz wymierne korzyści.

FAQ – najczęściej zadawane pytania

w jaki sposób można motywować pokolenie Z?

Przedstawiciele pokolenia Z będą pracować chętniej, jeśli pracodawca wytyczy im jasną ścieżkę awansu, zagwarantuje udział w rozwijających umiejętności kursach i szkoleniach, a także będzie stawiał przed nimi ciekawe – a przy tym odpowiednio opłacane – wyzwania.

jak współpracować z pokoleniem Z?

Aby efektywnie współpracować z przedstawicielami pokolenia Z, należy przede wszystkim poznać język nowych technologii, którym się posługują. 

czego oczekuje pokolenie Z od pracodawcy?

Pokolenie Z jest niezwykle pragmatyczne w swoich wymaganiach, więc na liście ich oczekiwań znajduje się wysoka pensja oraz możliwość wykonywania ciekawych zadań adekwatnych do kwalifikacji danego pracownika.