Turkusowa organizacja to model pracy, na który decydują się nieliczne przedsiębiorstwa. W jego ramach pracownicy oferują swoje umiejętności, biorą 100-procentową odpowiedzialność za powierzone im zadania, a przełożeni są raczej współpracownikami niż szefami. Taka koncepcja ma mnóstwo zalet, jednak nie sprawdzi się w społeczności, gdzie większość ludzi preferuje motywację zewnętrzną i ma niski poziom samodyscypliny.

Turkusowa organizacja – skąd pochodzi nazwa?

Turkusowa organizacja to nowoczesna koncepcja pracy. W zarysach pojawiła się już w XX wieku, jednak rozwinął ją dopiero belgijski autor Frederic Laloux w książce pt. „Pracować inaczej. Nowatorski model organizacji inspirowany kolejnym etapem ludzkiej świadomości” (2015). W publikacji tej poszczególnym modelom zarządzania przyporządkowane zostały kolory:

  • czerwony – dla organizacji, gdzie panuje pełna zależność pracowników od przełożonego;
  • bursztynowy – oznacza wyraźną hierarchię, która działa według sztywnych zasad;
  • pomarańczowy – w tym modelu hierarchia jest bardziej dynamiczna, a jej nadrzędna wartość to skuteczność;
  • zielony – to system demokratyczny w pracy. Pracownicy nie są już tylko podwładnymi, ale osobami, które w dużej mierze decydują o tym, jak wygląda miejsce pracy.

Turkusowa organizacja polega na tym, że pracownicy oferują swoje umiejętności, ponoszą pełną odpowiedzialność za swoje działania, a przy tym nie ma wśród nich zwyczajowej hierarchii. Nie liczy się tu pozycja ani staż pracy, tylko posiadane umiejętności. 

Sprawdź też: Praca z językiem angielskim – zdalna, stacjonarna, w kraju lub za granicą. W jakich branżach można ją znaleźć?

Turkusowa organizacja – główne zasady

Główne zasady funkcjonowania turkusowej organizacji można ująć w kilku punktach:

  • pracownik robi to, co potrafi najlepiej – oferuje organizacji swoje talenty i umiejętności;
  • pracownicy współpracują ze sobą, by wykonać określone zadania i razem dążą do określonego celu;
  • w środowisku pracy nie ma standardowej hierarchii i relacji szef-podwładny – w turkusowej organizacji „przewodzą” osoby z największym doświadczeniem i umiejętnościami, ale nie piastują stanowisk dyrektorskich czy managerskich;
  • w pracy nie ma ścieżki awansu zawodowego, która podsyca rywalizację między pracownikami;
  • wszelkie decyzje podejmowane są zespołowo;
  • każdy pracownik jest w 100% odpowiedzialny za wykonanie powierzonych zadań;
  • pracownicy mają dużą swobodę działania, ale nie oznacza to samowoli;
  • konkurencja nie jest najważniejsza – firma skupia się przede wszystkim na własnych projektach;
  • choć jest to zazwyczaj praca stała, trzeba liczyć się z tym, że jej forma odbiega od dotychczasowych wyobrażeń na temat stabilnego zatrudnienia.

Przeczytaj również: Praca na wakacje dla młodzieży i studentów – jakie są możliwości?

W jakich branżach sprawdzi się turkusowa organizacja?

Turkusowa organizacja może sprawdzić się w zawodach przyszłości takich jak marketing, reklama czy IT. Taki model zarządzania często obecny jest w start-upach, które są nastawione na łączenie umiejętności w ramach wspólnego projektu. Na wprowadzenie tego modelu mogą zdecydować się również inne branże. Jeśli turkusowa organizacja dała ci pierwszą pracę, masz szansę na szeroki rozwój, ale musisz liczyć się z tym, że twoje wymagania wobec standardów w środowisku pracy wzrosną.

FAQ – najczęściej zadawane pytania

Kto jest twórcą organizacji turkusowej?

Za twórcę pojęcia „turkusowa organizacja” uważany jest belgijski autor Frederic Laloux. W podobnym kontekście kolor turkusowy pojawił się w koncepcjach tworzonych przez amerykańskiego psychologa Clare’a W. Gravesa.

Czy w Polsce są organizacje turkusowe?

Tak, w Polsce działają organizacje turkusowe, ale nie jest ich wiele. Przykładem może być znana firma cukiernicza Blikle. Propagatorem turkusowego modelu zarządzania jest spadkobierca rodzinnego przedsiębiorstwa Andrzej Jacek Blikle.