To wcale nie wynagrodzenie najskuteczniej skłania nas do tego, by pozostać w dotychczasowym miejscu pracy. Czynnikiem, który ma w tym wypadku największe znaczenie,  jest poczucie stabilności zatrudnienia. Wyniki tegorocznej edycji badania Randstad Employer Brand Research pokazują, że to, co przyciąga do firmy kandydatów, nie zawsze jest tym, co najbardziej cenią w niej obecni pracownicy.

Co drugi respondent pytany o czynniki, które skłaniają go do pozostania u obecnego pracodawcy, wymienia stabilność zatrudnienia (51%). Niewiele mniej osób wskazuje lokalizację miejsca pracy (48%) oraz równowagę między życiem zawodowym a prywatnym (44%). Wynagrodzenie, które w czasie szukania nowego pracodawcy ma kluczowe znaczenie, w ocenie obecnego miejsca pracy trafia dopiero na czwarte miejsce (42%).

– Aby skutecznie myśleć o rozwoju biznesu, przedsiębiorcy powinni także zadbać kompleksowo o kwestie zatrudnienia. Nie oznacza to tylko budowania atrakcyjnej oferty dla kandydatów, chodzi również o naszych obecnych pracowników. Nie zawsze oczekiwania obu grup będą tożsame – podkreśla Monika Hryniszyn, Dyrektor Personalna i Członek Zarządu Randstad Polska. Jak dodaje, uważne wsłuchiwanie się w potrzeby obecnie zatrudnionych z jednej strony zwiększy lojalność naszych pracowników, z drugiej - pozytywnie wpłynie na wizerunek pracodawcy, czyli aspekt, który na etapie poszukiwania zatrudnienia coraz częściej rozważają potencjalni kandydaci.

poznaj badanie randstad employer brand research »

Z badania Randstad wynika, że są potrzeby pracowników, które – jeśli pracodawca im nie sprosta – często mogą przesądzić o odejściu z pracy. W tej kwestii najczęściej respondenci wymieniają wynagrodzenie. 61% z nich jako powód rezygnacji z pracodawcy podaje zbyt niską pensję w porównaniu z płacą oferowaną przez inne firmy. 42% uczestników badania uważa, że brakuje im szans na rozwój kariery i dlatego zdecydowali się odejść. Brak uznania lub nagród może być natomiast powodem odejścia z pracy dla 28% ankietowanych.



W aktualnej sytuacji rynkowej Polacy są otwarci na zmianę pracy – tak deklaruje blisko połowa osób, które brały udział w badaniu. Coraz częściej podejmują też konkretne działania, by stale pozostawać kandydatem atrakcyjnym dla pracodawców i zwiększać swoje szanse na rozwój kariery. 

pobierz raport randstad employer brand research 2018 »

48% badanych otwarcie i elastycznie podchodzi do zmian w sferze zawodowej, 42% odświeża swoje umiejętności na szkoleniach i kursach, a 41% chętnie akceptuje elastyczne godziny pracy. 1/3 ankietowanych jest zawsze na bieżąco z nowinkami z własnej dziedziny, a 32% swoje nowe pomysły i sugestie przedstawia przełożonym.



Polscy respondenci częściej niż ogół uczestników tego globalnego badania planują zmienić pracodawcę w najbliższym roku. W Polsce ten odsetek wyniósł 32%, w skali całego Randstad Employer Brand Research – 27%. Najczęściej zamierzają skorzystać z portali z ofertami pracy (74%), swoich własnych kontaktów oraz rekomendacji (57%) i internetowych wyszukiwarek ofert (41%).

Czytaj także: