Od niedawna w treści ogłoszeń o pracę pojawia się informacja o poziomie wynagrodzenia na danym stanowisku. Nie jest to jednak praktyka stosowana zawsze. Ujawnienie informacji o widełkach płacowych już na etapie publikacji oferty pracy zachęca kandydatów do aplikowania, co widoczne jest w zwiększonej ilości zgłoszeń. Poza tym oszczędza czas, ponieważ pracodawca może niemal od razu rozpocząć spotkania z wybranymi kandydatami bez konieczności przeprowadzenia wstępnych rozmów o oczekiwaniach finansowych. Z pewnością zaoszczędzony czas to argument przemawiający za ujawnieniem budżetu rekrutacji w ogłoszeniu o pracę. Na co pracodawcy powinni jednak zwrócić uwagę przed wprowadzeniem nowego standardu do swojej strategii?

kandydaci coraz bardziej świadomi rynkowych stawek

Zarówno kandydaci, jak i pracodawcy są coraz bardziej świadomi widełek płacowych na konkretnych stanowiskach. Świadomość rośnie dzięki raportom płacowym, które są przygotowywane na podstawie informacji z rynku, często zawierają oprócz poziomów stanowisk również stawki z poszczególnych regionów w Polsce.

Szukasz informacji na temat aktualnej siatki płac z obszaru finansów i księgowości? Umów się na spotkanie online z ekspertem Randstad, by bezpłatnie odebrać raport płacowy i mieć pewność, że Twoja oferta jest atrakcyjna dla kandydatów.

umów spotkanie online

Kandydaci, deklarując swoje oczekiwania finansowe, opierają się nie tylko na aktualnym poziomie swojego wynagrodzenia, ale również na lokalnych trendach rynku pracy. Sytuacje, kiedy pracownik, argumentując swoją podwyżkę, opiera się nie tylko na swoim zakresie obowiązków, ale również na informacji z raportu płacowego, nie są rzadkością. Z kolei pracodawcy, którzy chcą przyciągnąć najlepszych pracowników, bazując na danych z raportów płacowych, mogą podjąć przemyślaną decyzję o swojej strategii budowania siatki płac.  

Świadomość obu stron rośnie, a zatem czy nadal warto unikać ujawnienia wynagrodzenia już na początku procesu rekrutacyjnego? Wielu pracodawców dostrzega korzyści z prezentowania budżetu na etapie publikacji ogłoszenia. Jest to powszechny trend w branży IT, jak również przy poszukiwaniu pracowników blue collar. Warto jednak przyjrzeć się drugiej stronie medalu. 

zanim ujawnisz budżet rekrutacji

W Polsce w przypadku rekrutacji na stanowiska specjalistyczne i managerskie nadal obserwujemy większą powściągliwość w ujawnianiu informacji o budżecie niż ma to miejsce np. w Wielkiej Brytanii czy Stanach Zjednoczonych. Jednym z powodów, dla którego pracodawcy często do ostatniego momentu rozmów z kandydatami nie potwierdzają informacji o wynagrodzeniu, jest możliwość negocjowania stawki. Informacje o proponowanym poziomie wynagrodzenia, kandydat otrzymuje dopiero na finalnym etapie rozmów rekrutacyjnych razem z decyzją o chęci zatrudnienia przez pracodawcę. Warto mieć na uwadze, że taka praktyka może być źle odbierana przez kandydatów i negatywnie wpływać na wizerunek marki pracodawcy. Omawianie wynagrodzenia na końcu procesu rekrutacyjnego zwykle oznacza, że obie strony - rekruter i kandydat - przechodzili czasochłonny proces rekrutacji i jeżeli nie dojdą do porozumienia w tym ważnym aspekcie, jest to czas stracony dla obu stron. 

ujawnienie budzetu rekrutacji
ujawnienie budzetu rekrutacji

Innym powodem, dla którego pracodawcy nie chcą ujawniać oferowanej stawki, jest obawa przed przekazaniem tych informacji konkurencji. Szczególnie przy niecodziennych rekrutacjach, np. na nowo utworzonych stanowiskach, gdzie firma bada rynek, sprawdzając oczekiwania i nie chce przedstawić nieadekwatnej do realiów oferty pracy. 

Przed ujawnieniem budżetu rekrutacji warto przyjrzeć się wewnętrznej strategii wynagrodzeń. Jeżeli w organizacji nie ma jasno określonej siatki płac i pracownicy z danego poziomu otrzymują różne wynagrodzenia, jawność stawek w ogłoszeniach o pracę może okazać się dla pracodawcy problematyczna. W takim wypadku warto zacząć od analizy strategii zatrudnienia w firmie i podjąć kroki, mające na celu usystematyzowanie siatki płac. 

Podanie widełek finansowych często powoduje, że kandydaci określają swoje oczekiwania blisko górnej granicy budżetu. Nie jest to komfortowe dla pracodawcy, który określa wynagrodzenie, oceniając doświadczenie i kompetencje pracownika. Rozpoczęcie rozmowy rekrutacyjnej z kandydatem od negocjacji wygórowanych oczekiwań finansowych w porównaniu do posiadanych umiejętności nie należy do łatwych i może negatywnie wpłynąć na dalsze etapy rekrutacji. Warto być na to przygotowanym. 

wynagrodzenie to nie wszystko

Ujawnianie poziomu wynagrodzenia już na etapie oferty pracy niesie dla pracodawców jeszcze jedno ryzyko. Firmy szukają pracowników, których przyciągają do nich również inne aspekty, niekoniecznie finansowe. Publikując ofertę pracy bez widełek płacowych, pracodawca ma większą pewność, że kandydata do aplikacji przekonał także zakres obowiązków, wizerunek pracodawcy, kultura organizacyjna czy benefity. Wynagrodzenie jest bardzo istotne z punktu widzenia pracownika, ale czynniki pozapłacowe także mają wpływ na to, czy kandydat zdecyduje się przyjąć ofertę, a pracownik zostanie w firmie dłużej. 

A zatem czy warto podawać poziom wynagrodzenia już na etapie publikacji oferty pracy? Warto, aby pracodawcy zdawali sobie sprawę z następstw, jakie niesie ze sobą ujawnienie wysokości wynagrodzenia na samym początku rekrutacji, by właściwie się na nie przygotować. Z pewnością otwarta rozmowa i uczciwość w tym zakresie przyniesie korzyści obu stronom. Ani kandydat, ani pracodawca nie chcą tracić czasu na proces rekrutacyjny, który od początku nie ma szansy powodzenia. 

Szukasz informacji na temat aktualnej siatki płac z obszaru finansów i księgowości? Umów się na spotkanie online z ekspertem Randstad, by bezpłatnie odebrać raport płacowy i mieć pewność, że Twoja oferta jest atrakcyjna dla kandydatów.

umów spotkanie online
o autorze
Martyna Delura
Martyna Delura

Martyna Delura

senior consultant finance w randstad polska; 697 502 885

bądź na bieżąco z najnowszymi wiadomościami, trendami i raportami dotyczącymi rekrutacji i rynku pracy.

zapisz się